راهنمای کامل و تخصصی طراحی لوگو در ۱۰گام

طراحی لوگو در ۱۰گام

راهنمای کامل و تخصصی طراحی لوگو در ۱۰گام

راهنمای کامل و تخصصی طراحی لوگو در ۱۰گام ( فتوشاپ ، کورل ، Illustrator و سایر نرم افزارها )
طراحی لوگو برای برند یا شرکت ها بسیار جذاب و تاثیرگذار می باشد. طراحی لوگو در دسته کارهای تخصصی و پیچیده قرار گرفته است. همچنین مهم ترین اصل در طراحی لوگو منحصر به فرد بودن لوگو می باشد که در شروع طراحی باید از خود پرسید هدف از طراحی لوگو چه می باشد و زمینه فعالیت ، حیطه کاری و تخصص شرکت یا کمپانی چیست؟
بهترین و راحت ترین روش برای طراحی لوگو انجام گام به گام طراحی می باشد تا از پیچیدگی آن کاسته و برطبق اصول انجام شود.

گام اول : زمینه فعالیت و وظیفه برند یا شرکت چیست؟

در طراحی لوگو در نظر داشته باشید چه ویژگی از شرکت یا برند شما به مخاطبان منتقل می شود. قابل اعتماد بودن؟ حرفه ای بودن؟ منحصر به فرد یا متخصص بودن؟
در تمام مراحل طراحی اینکه چه مفهومی را می خواهید ب مخاطبان القا کنید در نظر داشته باشید. مخاطبان با توجه به لوگوی شما دریافت خواهند کرد که با چه شرکتی در ارتباط هستند. به تصویر زیر توجه کنید:

همانطور که در تصویر بالا می بینید. با دیدن این لوگو مخاطب به سرعت ، نوآوری و حرفه ای بودن برند را دریافت خواهد کرد. همچنین این لوگو در بازه زمانی مشخص کهنه و فرسوده نمی شود و بدون تاریخ انقضا می باشد. ابعاد این لوگو به درستی طراحی شده است که در هر ابعاد و امور تبلیغاتی قابل استفاده می باشد.

گام دوم : مخاطب و متقاضیان

در طراحی لوگو علاوه بر در نظرگرفتن زمینه فعالیت شرکتی که سوژه طراحی لوگو است ، باید شناخت کامل از مخاطبان خود داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید قصد دارید برای یک شرکت خیریه لوگو طراحی کنید. قطعا مخاطبان این شرکت بزرگسالان می باشند. پس باید لوگو را به گونه ای طراحی کنید که هم برای بزرگسالان جذاب و تاثیرگذار باشد و هم کودکان در ساختار لوگو نقش داشته باشند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در طراحی این لوگو از رنگ های بسیار شادی استفاده شده است و دستی که کودکان را در بردارد نشان از پشتیبانی ، تعادل و پایداری می باشد. نهایتا فونت منتخب در این لوگو حس اعتماد و اقتدار را به مخاطبان القا می کند. همچنین طراحی این لوگو در نرم افزارهای طراحی بسیار ساده و جذاب است.

گام سوم : استفاده از اشکال مختلف (shape)

همانطور که می دانید اشکال مختلف ( مربع ، مستطیل ، دایره ، خط صاف ، منحنی و غیره) تاثیرات مختلفی بر مخاطبان دارد و احساسات متفاوتی را به بیننده منتقل می کند.
دایره : امنیت و تعادل
بیضی : مدرن و نوآوری
دوایر هم مرکز : مشارکت ، انسجام و همکاری
مثلث و سه ضلعی : قدرت ، استحکام و استقامت
مربع : توانایی ، نیرو و حرفه ای
خطوط افقی : هارمونی و کنتراست
خطوط عمودی : تکنولوژی
خطوط مورب : انرژی و پیشرفت
خطوط منحنی : ملایم بودن
با توجه به تاثیرات اشکال بر مخاطبان ، می توانید با در نظرگرفتن مفاهیم و معانی این اشکال جذاب ترین و منحصر به فرد ترین لوگوها را طراحی کنید.

به عنوان مثال لوگو حلقه های المپیک که از دوایر به هم تنیده شده تشکیل شده است نشان از همکاری ، دوستی ، مشارکت و انسجام است که برای یک رخداد جهانی مناسب ترین لوگو حال حاضر می باشد.

گام چهارم : استفاده از هارمونی رنگ ها

همانند اشکال ، رنگ ها هم از نظر روانشناسی ، حس های مختلفی را به بیننده منتقل می کنند و حاوی پیام هایی برای مخاطبان هستند. به راهنمای رنگ ها توجه کنید:
قرمز : هیجان ، شور ، عشق ، خشم
نارنجی : انرژی ، پیشرفت ، تغییر ، موفقیت
زرد : نیرو ، شادی ، خوش بینی ، گرسنگی
سبز : طبیعت ، رشد ، پول ، کنتراست
آبی : احساس ، آرامش ، هماهنگی ، صداقت
بنفش : وفاداری ، ثروت ، مدرن بودن ، منطق
خاکستری : خنثی بودن ، به دور از زمان
سیاه : اقتدار ، تخصص ، اعتماد ، اعتبار
سفید : خلوص ، پاکی ، بی گناهی ، نشانه مرگ
قهوه ای : پایداری ، ارگانیک ، راحتی
متالیک : ثروت ، لاکچری ، پرستیژ ، کیفیت

رنگ متالیک مانند رنگ طلایی بسیار قدرتمند و جذاب می باشد. اگر از این دسته از رنگ ها در طراحی لوگو به درستی استفاده نشود لوگو بسیار چیپ و بی مفهوم به نظر می رسد.

گام پنجم : همیشگی بودن

طراحی لوگو باید به گونه ای انجام شود که لوگو در بازه ی زمانی مشخص قدیمی یا از کار افتاده نشود. استفاده از هرگونه المان های کاربردی در لوگو که بر طبق مد طراحی شده باشد اشتباه می باشد. از طراحی های مدگرایی و گرایشی در لوگو خودداری کنید. به نمونه زیر توجه کنید :

گام ششم : منحصر به فرد و اورجینال باشید

در طراحی لوگو خود این موضوع که بیزینس شما چه چیز متفاوتی با سایرین دارد را در نظر بگیرید. سپس لوگویی منحصر به فرد و یونیک را برای تجارت خود طراحی کنید.

گام هفتم : فونتی مناسب برای لوگوی خود انتخاب کنید

اگر قصد دارید لوگوی خود را بر اساس تایپوگرافی طراحی کنید. باید بدانید که نام برند یا شرکت شما به عنوان لوگو شناخته می شود. در نتیجه فونت دلخواه و مناسب شرکت یا تجارتتان را خودتان خلق کنید و از فونت های آماده استفاده نکنید تا لوگویی جذاب و منحصر به فرد در اختیار داشته باشید.

به طراحی لوگو شرکت کوکاکولا دقت کنید. این لوگو هم نام برند می باشد و هم به عنوان لوگو شناخته شده است. با توجه به فونت خاص استفاده شده در این لوگو ، زمانی کسی حرف C را به این صورت طراحی کند مخاطبان به سرعت لوگو کوکاکولا را به یاد می آوردند.

گام هشتم : ایجاد تقارن و تحرک در لوگو

در لوگوی طراحی شده باید در نظرداشته باشید که با استفاده از خطوط منحنی می توانید چشم مخاطب را به اطراف یا مرکز لوگو هدایت کنید. در لوگوهایی که تحرک احساس نمی شود حس قدرت ، تخصص و پایداری به مخاطب منتقل می شود و لوگوهایی که چشم را به بخش خاصی هدایت می کنند ، نشان دهنده ی پویایی و تحرک می باشند.

در طراحی این لوگو پرنده حالت افقی دارد و نشان دهنده حرکت و تحرک نمی باشد. این نوع طراحی لوگو برای شرکت هایی که القا کننده حس امنیت و تخصص به مخاطبان است ، بسیار مناسب می باشد.

در این طراحی لوگو حرکت پرنده به سمت چپ دیده می شود. این نوع طراحی حس نامتعادلی و تحرک را به مخاطبان منتقل می کند و مناسب برای شرکت تکنولوژی یا استارت آپ می باشد زیرا نشان دهنده ی خلاقیت و پیشرفت است.

گام نهم : مطابقت یا تطبیق پذیری

یکی از مهم ترین عوامل یا شرایطی که در طراحی لوگو باید در نظر گرفته شود این است که لوگوی طراحی شده ممکن است در چه اموری استفاده شود و با چه مکان هایی مطابقت دارد.
کارت ویزیت
بروشور و کاتالوگ
ست اداری
وب سایت
شبکه های اجتماعی
تبلیغات تلوزیونی
بیلبورد

به لوگوی اینستاگرام توجه کنید. این لوگو به گونه ای حرفه ای طراحی شده است که حتی بدون رنگ و به صورت سیاه سفید هم قابل تشخیص می باشد و معرف برنامه اینستاگرام است.

گام نهایی : ساده گرایی

تا می توانید لوگوی خود را ساده طراحی کنید. لوگوهای پیچیده علاوه براینکه به سختی در ذهن مخاطب ثبت می شوند ، به مرور زمان خسته کننده و تکراری هم می شوند. ولی لوگوهای با ساختار ساده در همه دوره ها جذاب و تاثیرگذار باقی می مانند.

پس….
ابتدا هدف و مفهوم را از طراحی لوگو مشخص کنید. سپس بر روی کاغذ اتود بزنید. پس از تایید طرح نهایی ، نرم افزاری قدرتمند و حرفه ای مانند فتوشاپ و کورل برای پیاده سازی طرح انتخاب کنید و نهایت خلاقیت و ابتکار خود را در طراحی لوگو به کار بگیرید تا لوگو منحصر به فرد ، جذاب و تاثیرگذار در اختیار داشته باشید.
امیدواریم از این مقاله نهایت لذت و یادگیری را برده باشید.

منبع : مائده دیزاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *